De VW T3 dubbelcabine pick-up
Aangestoken met het VW bus virus door de LT28 in mijn voormalige baan, wilde ik dolgraag een eigen VW bus hebben. In mijn zoektocht naar een VW bus las ik natuurlijk ook de advertenties in de dagbladen door en in oktober 1996 stond er in de zaterdageditie van de Telegraaf een advertentie van een autobedrijf bij mij in de buurt waarin ook bestelbusjes te koop aan werden geboden.
In de betreffende advertentie werd ook een T3 pick-up aangeboden en naar aanleiding hiervan ben ik die zaterdagmorgen bij het bedrijf langs gegaan. Het bleek om een grijze enkelcabine pick-up te gaan die er nog wel redelijk uit zag, maar waarvan de cabine van binnen helemaal was uitgeleefd. Dit was helaas niet de bus zoals ik die graag wilde hebben. De medewerker van het autobedrijf zei toen dat hij de maandag erop ook nog een T3 dubbelcabine pick-up (in de VW scene ‘doka’ genoemd) binnen zou krijgen. Aangezien ik hier wel interesse in had ben ik gelijk die maandagavond weer bij het autobedrijf langsgegaan om naar die doka te gaan kijken.
Een oranje VW T3 doka afkomstig van de gemeentelijke dienst.
Aangekomen bij het autobedrijf bleek het om een oranje doka te gaan, die tot die tijd dienst had gedaan bij de gemeentelijke werken van Almere. De doka was daarom ook voorzien van een oranje zwaailampbalk op het dak van de cabine en was er tevens een hydraulisch, met de hand te bedienen, hijskraantje in de open laadbak gemonteerd, waarvan de drukketel in de laadruimte, onder de open laadbak, was geplaatst. Toen ik deze doka zag staan was ik gelijk verkocht.
De medewerker van het autobedrijf vertelde mij echter dat hij me deze doka eigenlijk niet wilde verkopen. Het autobedrijf had de doka namelijk opgekocht met de informatie dat de doka uitgerust zou zijn met een turbodieselmotor. Op het moment dat het autobedrijf de doka binnenkreeg bleek deze echter over een gewone, zwakkere, zuigdieselmotor te beschikken in plaats van de genoemde turbodiesel. Dit was voor het autobedrijf reden om de doka te weigeren en retour te doen naar de verkoper. Als ik echt geinterresseerd was in deze bus moest ik snel beslissen anders ging de bus inderdaad ‘retour afzender’. Aangezien ik echter al voor deze doka was gevallen heb ik deze dan ook gekocht. En tot op de dag van vandaag heb ik er geen moment spijt van gehad.
De doka is op 14 september 1990 in de VW fabriek te Hannover gebouwd, welke hij op 19 september 1990 verlaten. Hij was origineel uitgerust met een 57 PK / 1,7 ltr dieselmotor, welke een topsnelheid van 112 km/uur levert. Deze motor is inmiddels echter vervangen door een ruilmotor (zie verder op deze pagina). De kleur die hij vanaf de fabriek heeft meegekregen is ‘bouwplaats’oranje, VW L20B leuchtorange, met grijskleurige interieurbekleding.
Op de foto’s zie je de doka in de staat waarin ik deze heb gekocht.